Jak plynou dny našich životů, tak plyne i čas. Pamatuji se, že tento slogan provázel jeden z prvních nekonečných seriálů, který zaplavil naše televizní vysílání. Byl to americký seriál Tak jde čas (Days of our lives), který se odehrává v nemocničním prostředí v městečku Salem. Děj byl šílený, ale na co jiného jste se chtěli v 10 letech dívat, když jste se vraceli ze školy a nic jiného nedávali?
Nebojte se, nebudeme dnes rozebírat americké ani jiné seriály. S tím, jak plyne čas, zaznamenáváme v životě věci, které by ještě před nějakou dobou patřily spíše do sféry fantazie, v současnosti se ale stávají standardní záležitostí. Jednou z nich jsou právě čím dál tím více populárnější drony, neboli bezpilotní letadla.
Počátek historie dronů coby vojenského zařízení spadá do 20. let minulého století, opravdový boom v armádních službách zažil po roce 2000, kdy byl poprvé oficiálně nasazen americkými silami v Afghánistánu. Následovaly výsadky v Pákistánu, Jemenu, Somálsku atd.
Jak stále plynul čas, dokázal technologický vývoj snížit výrobní náklady a následně přesunout drony do odvětví průmyslu a zábavy. Uf, krátká přednáška skončila a my se můžeme začít zabývat konečně zajímavou akcí. Drony na obloze pozvolna začínají počtem převyšovat papírové draky (děti už nebudou vzpomínat, jak běhali na louce za drakem, ale max. tátovi pro pivo), uživatelům umožňuje neotřelou zábavu a spoustu neopakovatelných zážitků.
Ve světě se drony využívají pro rozvážku pizzy, natáčí videa, která pomáhají prodávat nemovitosti, hledají ztracené děti. Žijeme sice v době, kdy se nám na jednu stranu otevírají neomezené možnosti, ovšem na druhé straně nám tyto možnosti uzavírají různé regulace a zákazy. Nejinak je tomu i v případě dronů, ve světě neexistuje jednotný předpis pro provoz dronů, každý stát si používání dronů reguluje sám, v ČR nepotřebujete pro vlastní potřebu žádnou licenci, ani řidičský průkaz. Pokud byste ale chtěli drony využívat pro podnikání (např. záměr konkurovat poště), potřebujte povolení od Úřadu civilního letectví včetně registrace dronu a pilota.
V tomto případě je pilot člověk, který stojí na zemi (nebo sedí, leží – ideální sport), ale otázkou je, jak to dlouho ještě bude trvat. Na počátku tohoto roku byl představen první dron, který je schopen z místa na místo přepravit člověka, tedy nejen samotnou pizzu. Tento dron má prozatím dolet jen 16 km, ale ve vzduchu se řítí až 120 km rychlostí. Podobnost s helikoptérou končí pouze u vzhledu, na ovládání stačí totiž jen mobilní aplikace a tři tlačítka (jsem zvědavý, jak často budu tento článek aktualizovat).
Dnes si ovšem představíme pojištění dronů, speciální produkt, který jsme vyvinuli společně s pojišťovnou ČSOB. Týká se dronů (UAV – Unmanned Aerial Vehicle), které mají max. vzletovou hmotnost do 10 kg, nepřevážejí člověka a jsou označovány buď jako vrtulník/koptéra nebo letoun. Bezpilotní letadla pak mohou být buď registrovaná, ale neregistrovaná a nová, ale i použitá.
Toto konkrétní pojištění se sjednává na dobu určitou, v délce dvou let s ročním pojistným obdobím s možností čtvrtletních, pololetních nebo ročních splátek pojistného, pojistník je současně pojištěným.
Lze sjednat jednak pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou UAV a dále havarijní pojištění UAV. Pojištění odpovědnosti se týká předpisem stanovené odpovědnosti za újmu způsobenou třetí osobě v souvislosti s provozováním UAV, územní platnosti s volbou Česká republika a Slovenská republika nebo Evropa. Limit pojistného plnění s volbou minimálně 1 000 000 Kč (pro neregistrovaná UAV) a až 750 000 SDR (pro registrovaná i neregistrovaná UA).
Havarijní pojištění se sjednává pro nově pořizovaná registrovaná i neregistrovaná UAV vč. integrované výbavy (integrovaného podvěsu) dodané výrobcem/prodejcem UAV s celkovou pojistnou hodnotou až 1 500 000 Kč, se spoluúčastí dle volby (minimálně 10 % z pojistného plnění). Není nutné, abyste splňovali odbornou kvalifikace pilota UAV (v takovém případě je v prvních 30 dnech od počátku pojištění uplatněna spoluúčast 50 % z pojistného plnění).
Pojištění má charakter tzv. allriskové krytí (v době provozu UAV pro případ náhlého poškození, zničení nebo pohřešování způsobené jakoukoliv nahodilou škodní událostí, která není pojistnými podmínkami vyloučena).
Pojištění platí i pro dobu mimo provoz UAV pro případ poškození, zničení nebo pohřešování způsobené živelními pojistnými nebezpečími, krádeží vloupáním, loupeží, při přepravě jako nákladu dopravními prostředky.
Pokud jste se prokousali nudnými fakty a článek dočetli až do konce, patrně si vyrazíte hned koupit svůj první dron. Je to sice v některých případech drahá hračka, ale pokud si ji pojistíte jak na havárku, tak i z hlediska odpovědnosti, nemáte se téměř čeho bát. Myslete ovšem také na právo ochrany soukromí, kamera je zapnutá po celou dobu letu….
Zajímá Vás více? Odkaz zde.